tirsdag 5. november 2013

En annerledes arbeidsdag

De siste 4 ukene har jeg vært så heldig at jeg har fått følge en av elevene våre ut i praksisplass. Tilnærmingen til arbeidslivet er ikke like lett for alle mennesker, noen trenger tilrettelegging og forutsigbarhet i større grad enn andre. Her er Grønneviken eksepsjonell!!



Her gjøres ting som mange (inkludert meg selv) ikke visste ble gjort av menneskehender. Når jeg plukker en vare i butikkhyllen, tenker jeg ikke på at noen har Laget hull i, brettet og deretter festet merkelappen som henger på den, noen har sortert og pakket akkurat min vare før den ble sendt ut i butikken.

Har du noensinne tenkt på hvordan refleksene får snor på seg? At noen sitter og forsegler de bittesmå posene refleksene er i? Nå nærmer julen seg, og alle oss som får BIRs julesekk i posten sammen med et reklameblad, kan tenke over at noen har puttet dette inni og forseglet de posene før det gikk ut med posten. Tenker du noengang over at noen bretter og legger reklamer i konvolutter? Jeg har i hvert fall tenkt at dette nok ble gjort maskinellt nå, og mange steder gjøres det maskinelt, men heldigvis får fortsatt Grønneviken masse kontrakter av firmaer som ser nytteverdien det har at disse arbeidsoppgavene IKKE overtaes av maskiner!

Dette er kun et fåtall av arbeidsoppgavene som utføres på Grønneviken, men arbeidsoppgaver som er desto viktigere for å kunne tilby et inkluderende arbeidsliv og gi mennesker en verdifull hverdag som arbeidstaker og kollega.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar